Tiltopps 2

Til topps med kunnskap og kompetanse

Dette prosjektet har vært et løft og en impuls til å tenke nytt med bakgrunn i rammeplanen.

Ved at alle ansatte har gått gjennom planen i fellesskap og reflektert, har vi økt bevisstheten på rådende praksis, og har blitt mer oppmerksomme på det vi kan forbedre og det vi er gode på.

Det har vært en motivasjon for personalet å delta på foredrag, forum og temakaféer i regi av Molde Kommune. Dette har bidratt til økt kunnskap, refleksjon og gode samtaler på tvers av avdelingene.

Språkløyper

I starten av perioden gjorde vi en intern undersøkelse om hva vi ville ha spesielt fokus på. Her kom det frem et ønske om å jobbe ekstra med språk og formidling.

Vi har blant annet deltatt på den nasjonale satsingen «Språkløyper» i samarbeid med Molde Kommune. Dette ble gjennomført på våre felles personalmøter, der de pedagogiske lederne fikk ansvar for å forberede og gjennomføre de ulike temaene. Vi hadde fokus på kapittelet Barnas Språkhverdag. Personalet ga tilbakemelding om at de hadde fått mange gode innspill og refleksjoner som de ville ta med seg videre i hverdagen. Endelig fikk vi inspirasjon til å rydde i biblioteket vårt også.

Barnehagens ekstra satsing på språk har inspirert oss i de ulike prosjektene som for eksempel ulike temadager og filmprosjektet.

Temadager - sammen skaper vi

En viktig ledetråd i språkarbeidet er å følge barnets interesser og å utforske tema sammen. 

I denne sammenhengen har vi utfordret oss på å slippe oss løs med å lage annerledes dager på tvers av avdelingene. Utgangspunktet er engasjerte voksne som fanger opp interesser blant barna, og sammen skaper vi en ramme der alle får ta del i leken og forberedelser av dagen. 

Vi har registrert at leken blir mer konstruktiv kontra en «tradisjonell ha med dag».  Vi ser at disse dagene har hatt ringvirkninger på leken i etterkant. Det har også banet veien for å tenke i nye baner i forhold til den frie leke og det å få alle med. 

Nedenfor følger en beskrivelse av noe av disse arrangementene:

Pysjamas og kosedyrdagen nov. 2018

Ønske om å ta med kosedyr i barnehagen gjorde at vi bestemte oss for en dag i pysjamas for alle og medbrakte kosedyr. Det var selvsagt også veldig artig for de voksne å komme på jobb i pysjamas. Vi lekte både kosedyrsykehus, hadde moteshow, koselig hvilestund m.m. Varm kakao etter utetiden var selvsagt et must.

barnehagen

Reveenka og bryllupsfest mai 2019

En periode var noen av barna veldig opptatt av det å ha kjæreste og gifte seg. Vi så at det var et behov for å gå inn i dette temaet, og fant ut at folkeeventyret om reveenka kunne være en fin måte å gjøre dette på.

Dette ble en rikholdig opplevelse for både store og små. “Prosjektet” vårt varte hele uken fra vi introduserte boken på mandag til dramatisering og fest på fredag 10.mai. Underveis hadde alle barna bidratt på et eller annet vis. Noen lagde mat, andre plakat, bordkort, hentet inn blomster, pyntet bord, dekket på, blåste ballonger m.m. På selve dagen klargjorde vi festbordet og maten før vi samlet oss i gymsalen. Der dramatiserte de eldste barna Reveenka mens de andre barna og de fra Elefanten var gjester. På slutten kom Reven og Reveenka inn til Mendelssohns “Brudemarsj” og de ble erklært gift. Under festmiddagen koste vi oss med koldtbord og diverse drikker. Det var sang og taler fra de som hadde lyst å si noe. Stemningen var høytidelig og det var god etikette. Festen fortsatte, etter utelek, med dessertbord med masse deilig bær, frukt, pavlova og muffins. At så mange barn kunne sitte ved et langbord helt utrolig. Nøkkelen var gode og forutsigbare rammer. Veldig tilstedeværende voksne som tok leken på alvor, mange artige bordleker som å stå på stolene og gå under bordet. 

barnehagen

Med fly til Hawaii nov. 2019

Interessen for å pakke små kofferter, gjorde at vi rett og slett tok en tur til Hawaii.

Godt humør og god stemning preget denne dagen. Vi innledet det hele med en fellessamling hvor en voksen hadde fylt kofferten med både paraply, skøyter, hjelm, skjørt og mere til. Barna hjalp til å fortelle hva som trengtes på turen. Hvert enkelt barn fikk deretter utdelt billett til flyreisen før de måtte gjennom billettkontrollen der billetten ble stemplet og noen ble også tatt ut til ekstra sjekk i sikkerhetskontrollen.

Large hawaii flyeet

Vel inne i flyet måtte vi feste setebeltene, flyvertinnene viste oss sikkerhetsvest og oksygenmaske før utdeling av drikke og saltstenger. Vel fremme på Hawaii kunne barna delta på ulike aktiviteter som bassenglek, boccia, stylingkrok, bygging, pynting m.m.

Large hawaii lek

Litt dansing ble det også før vi kom inn til en deilig lunsjbuffet bestående av nuggets, pølse, kjøttboller, salater, pommes frites m.m. Godt humør og god stemning preget denne dagen.

Large hawaii soljorg

Det hører med historien at det midt under flyturen kom inn en voksen fra en sidedør. Et barn snur seg til henne og spør bestyrtet. Hvordan kom du deg inn på flyet?

Formidling på nye måter

Hvordan skape nysgjerrighet og utforske  sammen med barna? Nøkkelen er å gjøre dette på en måte som fenger barna. Pedagogisk leder Anette Nielsen fikk ideen om den rare professoren Anettus Fanfarus. Denne figuren har blitt en hit både blant barn og voksne og banet veien for nye måter å formidle på. 

Large proffesoren

Her kan du lese om Anettes erfaringer med professoren.

Teater som ble film - Lillebjørn og vennene hennes

Barnehageåret 2019/20 var året der vi hadde lagt store planer. Planen for årets teater var bestemt og tankekartet laget. Her skulle vi dra inn de ulike fagområdene og alle skulle involveres. Stykket handlet om Indianeren Lillebjørn og vennene hennes som sammen dro ut for å finne det som manglet i drømmefangeren. Alle barna fikk lage sine egen T- skjorter med frynser og ikke minst skrive på sine egne indianernavn.  Vi fortalte historien og begynte så smått å synge på sangene i stykket. Vi rakk også en felles indianerdag med tipi i gymsalen der både barn og voksne var utkledd. Så kom koronaen. Hva skulle vi gjøre nå da? Det var en stor skuffelse for førskolebarna at det ikke ble teaterforestilling med foreldrene tilstede. Da kom ideen. Vi lager film ute. Tiden var knapp, men i løpet av en kort uke fikk vi filmet alle scenene. Å lage film var en ny erfaring for alle og krevde både samarbeid, tålmodighet og lekenhet. En flott måte å gjøre noe sammen på og det styrket samholdet i førskolegruppa. Vi har gjort noe vi ikke visste vi kunne og det er med stolthet av vi her kan presenter filmen.


The Virtue Project - Voksenrollen og ordene vi bruker

Hvordan snakker vi til hverandre, hvilke ord velger vi? Sier vi bare flink eller klarer vi å bruke andre ord? Ord som feks. hjelpsom, omsorgsfull, modig, glad, tålmodig etc er ord som vi kan bruke i hverdagen for å berike barnets ordforråd og forståelse. Hvordan kommuniserer vi med hverandre og barna på? Er vi for eksempel bevisst på høfligheten vår?

Vi har gjennom flere år satset på kursing i The Virtue Project.  I perioden 2016 - 2020 har vi gjennomført flere kurs i dette temaet for hele personalet. Og dette er fortsatt et pågående prosjekt. 

Det handler om å kommunisere og veilede, samtidig som vi blir bevisst våre egne holdninger og verdier. Å anerkjenne disse kvalitetene i kolleger, barn og oss selv skaper et godt samarbeidsklima.

Ved å se på vanskelige situasjoner som lærende situasjoner, kan vi gjøre snublesteiner om til byggesteiner. Vi må bare øve oss både små og store. 

Dramatisering og teater en en fin måte å flette inn verdier på. I årets film handlet det mye om samarbeid, mot og tillit.

barnehagen

Satsing på de aller minste

Høsten 2018 var vi så heldige å få Helena Lindfors som driver Småbarn i Lund på besøk.

Istedenfor å reise på kurs inviterte vi fagpersonen til oss. Hun observerte på begge småbarnsavdelingen og delte sine observasjoner med personalet i etterkant. Hun gav oss også mange ideer til materiell vi kunne lage selv og aktiviteter for de aller minste. 

Hennes bok De yngste barnens egen läroplan er et dokument som vi bruker på småbarnsavdelingen.

Large helena lindfors


Large full fart

Refleksjon over Til Topps

I denne rapporten har vi valgt å ta med noen av høydepunktene i prosjektperioden, men vi skal ikke glemme alle de små tingene som gjøres hver dag i barnehagen av dyktige medarbeidere. 

En av de viktigste erfaringene som dette prosjektet har gitt oss er viktigheten av delingskulturen både innad på Krohnstad og det som vi har delt med andre barnehagen gjennom temakafeer og andre møtepunkt. 

Takk til Molde Kommune og fagseksjon barnehage som har drevet dette fremover.

Vi ser frem til neste prosjekt.